Location Intelligence 1.0: podstawy działania

Czyli czym jest i jak działa Location Intelligence na podstawie przykładu zaradnego przedsiębiorcy.

retailer

Tomek postanawia otworzyć mobilną lodziarnię w Warszawie. Ma do wyboru 7 lokalizacji na terenie miasta i musi zdecydować, która z nich zapewni mu najwięcej klientów. Wie, że najważniejszym czynnikiem lokalizacyjnym dla jego biznesu jest odpowiednie natężenie ruchu pieszych. Chce on jednak uniknąć otwierania swojej lodziarni w galerii lub w okolicy atrakcji turystycznych, ponieważ wówczas musiałby uzależnić godziny otwarcia swojego obiektu od godzin otwarcia danej galerii/atrakcji turystycznej. 

Co Tomek może zrobić samodzielnie, żeby dowiedzieć się w której z 7 lokalizacji jest największe zagęszczenie ruchu pieszych w interesujących go dniach i godzinach? 

Niestety niewiele. 

1. Pierwszą możliwością jest obserwacja na żywo poszczególnych punktów, a następnie subiektywna ocena, który z nich  ma największy potencjał. Straci na tym kilka dni, a finalna decyzja będzie oparta na szacunkowych wnioskach.

2. Druga opcja to samodzielna analiza okolicy przy wykorzystaniu np. Google Maps i próba odgadnięcia ścieżek ruchu pieszych na podstawie położenia przystanków komunikacyjnych lub okolicznych generatorów ruchu (sklepów, kawiarni itp.). W ten sposób nie uzyska jednak informacji o wielkości ruchu, a jedynie o potencjalnym miejscu jego występowania.

Na szczęście, Tomek ma dostęp do dużo prostszego i szybszego rozwiązania, które zapewni mu odpowiedź na jego pytanie po kilku kliknięciach myszką. 

Jak to możliwe? 

Dzięki istnieniu metodologii znanej jako Location Intelligence.

 

 

Czym jest Location Intelligence ?

location intelligence logo

Location intelligence to coś więcej niż analiza informacji geoprzestrzennych i lokalizacyjnych. To możliwość wizualizacji tych danych oraz zrozumienia złożonych relacji między nimi w celu podejmowania lepszych decyzji biznesowych

Idea Location Intelligence wywodzi się z Systemu Informacji Geograficznej (GIS), rozwiązania które stworzyło niezbędną bazę do kolekcjonowania i wizualizacji informacji geograficznych. 

Location Intelligence idzie o krok dalej, skupiając się na zaawansowanej analityce, przewidywaniu oraz optymalizacji w realiach biznesowych – łączy dwa światy, jakimi są GIS oraz Business Intelligence.  

W skrócie, jest to możliwość pozyskania informacji biznesowych na podstawie informacji geoprzestrzennych. Jest to rozwiązanie pozwalające uzyskać dostęp do wiedzy dotyczącej lokalizacji niewidocznej “gołym okiem”. 

 

 

Jak to działa?

analityka lokalizacyjna schemat

Liczne źródła danych o konsumentach zapewniają dostęp do wartościowych informacji na ich temat:  kim są, gdzie mieszkają i pracują, ile zarabiają oraz gdzie się pojawiają. 

Aby uzyskać pełen obraz konieczne jest jednak wykorzystanie nie tylko danych dotyczących konsumenta, ale również czynników wpływających na niego np. punktów konkurencyjnych w okolicy czy infrastruktury komunikacyjnej. Cennym źródłem informacji może być również sama firma lub organizacja, udostępniając dane historyczne dotyczące sprzedaży swoich produktów/usług.

Gromadzenie danych, choć niełatwe, jest dopiero pierwszym krokiem w procesie analitycznym (w końcu nadmierna ilość informacji to żadna informacja). Aby zrozumieć potencjał ukryty w tym zbiorze, konieczne jest przeprowadzenie zaawansowanych analiz statystycznych polegających przede wszystkim na odpowiednim grupowaniu i łączeniu  danych. Takie operacje pozwalają wyciągnąć prawdziwą wartość, dostrzec zależności i uzyskać czytelne odpowiedzi na strategiczne pytania. 

Wykorzystując uczenie maszynowe, tworzy się również modele predykcyjne – składające się ze zmiennych, które mogą wpływać na przyszłe wyniki. Pozwalają przewidzieć rezultaty poszczególnych  decyzji biznesowych, co umożliwia menedżerom wybór najlepszej z nich. 

 

W jaki sposób to rozwiązanie poprawia sytuację Tomka?

Tym co najbardziej interesuje naszego przykładowego przedsiębiorcę jest natężenie ruchu pieszych w 7 potencjalnych lokalizacjach. Jest to informacja możliwa do uzyskania na podstawie danych mobilnych, pochodzących ze telefonów komórkowych.

W Placeme taka funkcjonalność nosi nazwę Wizualizacja ruchu i pozwala zobaczyć na mapie ścieżki ruchu oraz liczbę osób pojawiających się w wybranym otoczeniu w ciągu dnia.  Tomek wprowadził do narzędzia 7 interesujących go adresów i uzyskał raport, na podstawie którego łatwo podjął decyzję, którą lokalizację wybrać. 

która lokalizacja jest lepsza

W erze smartfonów i big data rozwój Location Intelligence jest nieunikniony. Lokalizacja to jedyny element łączący świat fizyczny z danymi cyfrowymi.

I to właśnie z tego powodu korzystanie z rozwiązań Location Intelligence daje przedsiębiorstwu olbrzymią przewagę konkurencyjną w coraz szybciej zmieniającym się świecie. 

Już teraz sprawdź, jak działa Placeme.
Załóż darmowe konto.

Skontaktuj się z nami

przygotujemy dla ciebie indywidualną ofertę · znajdziemy najlepsze miejsce dla twojej działalności

lub Zarejestruj się
przygotujemy dla ciebie indywidualną ofertę · znajdziemy najlepsze miejsce dla twojej działalności