Rekomendacje działań promocyjnych (case study)
Problem
Firma z branży FMCG mierzyła się z problemem braku wystarczającej wiedzy o zachowaniach konsumentów. Nie posiadała możliwości oraz niezbędnych do tego umiejętności przetwarzania skomplikowanych zbiorów danych, m.in. geolokalizacyjnych. Ponadto, brakowało im narzędzi ułatwiających podejmowanie optymalnych decyzji biznesowych, które pomogą zwiększyć zwrot z inwestycji w marketing.
Rozwiązanie
Placeme odpowiadając na potrzeby firmy przygotowało specjalistyczny moduł analizy sieci, pozwalający użytkownikowi na:
– wyodrębnienie grup sklepów z przewagą konkretnego profilu klientów,
– badanie profili klientów odwiedzających konkretne sieci handlowe lub grupy sklepów oraz zwyczaje zakupowe tych grup,
– monitorowanie zachowań klientów, zmian tych zachowań oraz cech wspólnych poszczególnych grup,
– analizę zachowań klientów w konkretnym sklepie, co pozwoli między innymi na badanie profilów klientów konkretnej placówki, zmiany ruchu na jej poziomie w konkretnych okresach itp.
W module zapewniono możliwość wczytania lokalizacji poszczególnych sieci lub grup sklepów i w analizie uwzględniono takie zmienne charakteryzujące klientów jak:
– średnia wieku i płeć,
– zarobki,
– wydatki na grupy produktowe.
Drugą częścią rozwiązania był dedykowany moduł rekomendacji dla akcji marketingowych. Algorytm zbudowany na potrzeby tego modułu dostarczył informacji, w których sklepach najlepiej przeprowadzić akcję marketingową na dany produkt oraz analogicznie, które produkty powinny być promowane w poszczególnych sieciach.
Efekty
Dostarczony produkt umożliwił zespołowi trade marketingowemu firmy znalezienie odpowiedzi na następujące pytania:
– Gdzie jest nasza grupa docelowa?
– Jak podzielić punkty sprzedaży na segmenty według ich odbiorców?
– Jak wybrać, w których z nich przeprowadzać promocje żeby przynosiły zyski?